vovvarochvavar

Alla inlägg under december 2010

Av Karina - 31 december 2010 18:56


På återseende 2011!


  


  

Av Karina - 27 december 2010 21:30


Idag är det fem år sedan som vi med oerhört stor sorg tog bort vår älskade schäfertik Laijka. Hon fick en hjärnblödning och blev jättedålig. Hon hade haft en liten hjärnblödning påsken före, men den blev hon återställd ifrån. Vi köpte Laijka när hon var sex år. Om hon hade levt fem månader till hade hon hunnit fylla 16 år, så man kan väl säga att hon fick en ovanligt lång stund på jorden.


  

När vi hämtade hem Laijka hade hon samma sommar haft en valpkull. Något år efter att hon dött så kom jag av en ren slump i samspråk med en tjej på hundklubben som hade köpt en valp i samma by där vi köpte Laijka. Jag kände hur nackhåren reste sig och jag bombarderade henne med frågor; när var det, vad hette tiken osv. Det visade sig att tjejen hade köpt Laijkas dotter från den sista valpkullen hon fick! Några veckor efter det träffade vi dottern Hera. Hon finns inte heller kvar i livet idag. Hon blev 12 år.


    

Hera.





Av Karina - 24 december 2010 23:53


Nyss hemkommen efter en trevlig heldags julfirande. Nu är det sova som gäller. Ögonen står i kors.


Jag vill önska alla mina bloggläsare en riktigt


  


Av Karina - 23 december 2010 19:35


Det finns normala hundar och så finns det också mindre normala hundar...


:-) :-) :-)


Av Karina - 17 december 2010 23:56


Det här är berättelsen om den engelske hunden Ug, en halvblind pointer som har ett minst sagt lite annorlunda utseende. I flera månader har han väntat på ett hundhem i England. Ingen har velat ha honom på grund av hans, i många ögon, groteska utseende. Nu har han så blivit adopterad av en kvinna och hennes två döttrar. Hans nya familj älskar honom och han är hela familjens kelgris. Han heter numera Doug.


Nu går diskussionerna varma på olika forum. Bland annat att han skulle vara för ful för att få leva, och även att han borde avlivats redan som valp. Många anser istället att så länge han inte har några men av sitt deformerade ansikte ser de inget hinder att han lever som vilken hund som helst.


Så här ser han ut:


  


Bilden lånad från www.aftonbladet.se







Av Karina - 17 december 2010 20:10


Vad har jag gjort denna vecka då? Allt och inget. Bland annat:


Jag har varit på träff i min jobbsökargrupp. Där fick vi veta att vi som har en viss utbetalningsperiod (dvs de flesta av oss) inte hinner få pengar utbetalt från aktivitetsgarantin före jul. Så är det ibland, men det får gå ändå. Denna vecka gick vi igenom vad man ska tänka på inför och på en arbetsintervju. Alla utom en i gruppen har minst en gång varit på arbetsintervju, så vi delade med oss av våra kunskaper och erfarenheter i ämnet.


Vi har haft julavslutning på vävkursen, och snälla väv-fröken bjöd på jättesmarriga jullandgångar. Jag är nästan klar med min monsterduk nu.


Jag har lyssnat färdigt på "Mannen i sjön", och nu har jag börjat lyssna på en ny bok. Jag har kommit till tredje skivan av Håkan Nessers "Människa utan hund." Jag fick ljudboken av en tjej på vävkursen som hade råkat köpa två ex av den. Det var jättesnällt av henne. Det är en ny läserfarenhet för mig, det är första gången jag läser något av Nesser. Har endast sett filmerna om Nessers Van Veeteren tidigare.


     Snö är kul!


  Bollar också!

Av Karina - 17 december 2010 20:00


Bara en vecka kvar till julafton, och jag är fullständigt lugn. Många flänger nästan livet ur sig för att få den perfekta julen. Varför? Det är väl i och för sig upp till var och en hur mycket man vill lägga ner på julen. Vi brukar ta det lugnt i min och sambons släkt. Rätterna på julbordet har minskat i antal genom åren, det räcker till ändå. Vi köper inga dyra julklappar till varandra heller. När man var liten så var ju födelsedag och speciellt julen det bästa på hela året. Jullov, åka pulka, göra snögubbar och snölyktor, julklappar, godis, god mat osv.


Jag är en av få jag känner som inte vill/behöver ha någon julskinka på julbordet. Jag har inget emot julskinka men jag kan lika gärna vara utan den också. Ett måste på julbordet är dock hemgravad lax och lagrad julmust. Har man druckit lagrad vill man inte ha "vanlig" julmust. Om vi köper en back med must idag som ska lagras så ska den inte drickas förrän tidigast 2012. Musten vi dricker i år är således inköpt senast 2008. Vi brukar ha vanlig must också, men lagrad är överlägset godast.



Av Karina - 13 december 2010 16:18


Det här är en av mina absoluta favoritvalpbilder på Mirack, tillsammans med den svartvita bilden i det förra inlägget. Han ligger bredvid en av sina kullbröder. Brodern är också långhårig. De är väldigt lika, men ändå så olika. Brorsan är mer blond där Miracks teckning är brun. Mirack är också mörkare i ansiktet. Det är Mirack som ligger till höger.


  



Skapa flashcards