vovvarochvavar

Alla inlägg den 31 maj 2010

Av Karina - 31 maj 2010 14:29


Jaha! Mirack har haft årets första fästing. Klappade honom på ryggen och masserade från nacke till svans, och kände en knöl. Tänkte, "Hur kan han ha en sån jättetova när han är så nyborstad". Det var ingen tova, det var en objuden gäst som av storleken att döma suttit sen dagen före. Han brukar aldrig ha fästingar så långt bak på ryggen, de sitter nästan alltid på huvudet, halsen, nacken och bringan. Han har inte så mycket ull på ryggen nu, men den fästing som tänker sig att bita sig fast genom ullen på hans bogar, den får ett tufft jobb... Vi använder fästingmedlet Frontline, men nån fästing brukar de kunna få ändå.


Kyclingarna växer som bara den och de äter som hästar... Är det såhär att ha 18 shettisar? OK, inte riktigt kanske, men de har en glupande aptit. De har fått rejält med fjädrar. Har minsann försökt plåta dem, men det har bara blivit sudd. Ni kan aldrig tro vilken energi de har! :-)


Lovar att försöka återkomma med bilder.




  

Av Karina - 31 maj 2010 07:30


I vanliga fall brukar jag få vänta tills änglatrumpeterna blir ganska stora och får stora bladverk innan det kommer knopp i dem. Först när plantan grenat ut sig brukar det kunna bli blommor i dem. Jag hade köpt en stickling på plantskolan, och sen när jag skulle plantera den i en större kruka så fick jag se att det på väldigt kort tid hade växt ut en knopp, och den växte sig snabbt större. Jag vågade inte plantera om den för risken att knoppen skulle ramla av ifall jag rörde på plantan för mycket. Nu har den slagit ut och det ser jätteroligt ut! En liten spjångel till planta med en stor trumpet hängandes på ena sidan. Man brukar få vänta och vänta i evighet på blomning känns det som, och nu kom det en blomma hipp som happ!


Nu fick jag se EN änglatrumpet blomma i alla fall! Hoppas att de andra trumpeterna är lika blomvilliga sen! :-)



        

Änglatrumpeten är enkel vit, men det var fina limegröna nerver på den med stora lite uppåtböjda spröt. Limeränderna syns även inuti klockan. Den luktar jättegott, men jag fick ställa ut den när den slagit ut eftersom lukten blev för stark inne.


Ovido - Quiz & Flashcards