vovvarochvavar

Alla inlägg den 16 maj 2010

Av Karina - 16 maj 2010 18:06

Under dagen har det kläckts tre kycklingar till, så vi har sammanlagt fått sex små krabater. Efter att de legat kvar i kläckaren och torkat så har de nu flyttat till sin kycklinghage med värmelampa. Förhoppningsvis får de sällskap av fler kycklingar imorgon. När vi flyttar dem brukar vi lägga dem i en korg med en handduk i botten. När man lyfter upp en kyckling och ska ner med den i korgen så brukar man få kupa andra handen över den, för annars är risken att de skuttar iväg. De är ofta väldigt livliga. Det var meningen att de skulle hålla sig på "sin" sida av avspärrningen, men de kravlade omkring som värsta kravallkycklingarna... :-)


  

Av Karina - 16 maj 2010 06:27

Igår kväll tittade jag till äggen 00.30 innan jag lade mig, och då var det pickat i flera av dem men man kunde ännu inte se att det stack ut en näbb någonstans.

I morse vid 06.00-tiden låg dessa små krabater i kläckaren.

Bilderna är lite suddiga, skyndade mig att ta kort på dem när jag flyttade över dem i en egen avdelning. Lyfte upp dem i handen som hastigast och kollade så de verkade OK och att de har dragit in gulsäcken i kroppen. Vill inte ha av locket på kläckaren längre än nödvändigt.


   Dessa två har kläckts först, de har hunnit torka lite.



Den här var alldeles nykläckt när jag tittade. De är väldigt trötta och medtagna när de först kommer ur ägget, men sen blir det fart på dem!



Mirack är väldigt intresserad av kycklingarna som piper nåt alldeles otroligt, både de kläckta och de inne i äggen. Såhär trodde de flesta av våra kycklingar förr om åren att mamma såg ut, fast då satt nunan på Laijka, vår schäfertik. Hon "adopterade" alla kycklingar som sina egna och var oerhört fjollig med dem, hon var mer bekymrad för dem är hönan som fostrade dem!





      

HURRA!!! 

Ovido - Quiz & Flashcards